pengemis kasih ilahi

Bacalah dengan (menyebut) nama Tuhanmu Yang menciptakan. Dia telah menciptakan manusia dari segumpal darah. Bacalah, dan Tuhanmulah Yang Maha Pemurah. Yang mengajar (manusia) dengan perantaran kalam. Dia mengajar kepada manusia apa yang tidak diketahuinya. (Al-'Alaq: 1-5)

Sunday, June 13, 2010


Reflection

I was in the south 6 ward, doing my aged care rotation in Kingsten Centre. It was after Friday prayer, I come back to the hospital to finish my task for the day (which in the end I did not managed to finish it). I have to do a RUDAS test on a patient. Luckily, the husband was there so that he could interpret in case if the patient don’t understand me. After I have managed to finish the test, I have a chat with the husband (which is why I did not managed to finish my other tasks). Before I went off, the husband ask me:
“Doctor, are you proud of your origin?”
I was shocked by the question. My answer was…

p/s: Have you thought about the answer of the same questions directed towards yourself? Are you proud of your origin?

12 comments:

Blogger sikubesi said...

mestila proud... aku melayu!!! haha

3:27 AM  
Anonymous Anonymous said...

salam....
well,honestly...i'm proud of my origin...but i'm not perfect...
i do a lot of mistake..
but i can tell u that...u must be proud of ur origin rite...

4:31 AM  
Blogger Musafir bumi said...

Yes, indeed without a doubt. I guess what I wanna brought here is not just about proud of who you are, but also proud of your tradition, which I believe has long sine been eroded from the younger generation nowadays due to the inluence of mass media effect and the western culture through media and entertainment.

1:52 AM  
Anonymous Anonymous said...

salam...

izzah with ISLAM also..
-just my 2cent-

8:38 PM  
Blogger Musafir bumi said...

Indeed. A part of nak mengembalikan jati diri individu muslim itu adalah dengan mengenali diri, asal usul mereka. Especially orang melayu ni, kalo ckp kene izzah dgn Islam, depa ni x berapa nak pick up, especially for those yg x mengenali sejarah bangun jatuhnya Islam itu, so kene ckp dalam bahasa yg depa semua bleh faham.

Jazakallah :)

1:17 AM  
Anonymous Anonymous said...

salam....
izzah...?
can u explain it for me?

4:57 AM  
Anonymous Anonymous said...

Salam..

Izzah dengan Islam.. can be said as 'bangga dengan jenama Islam.'

Bangga sepenuh jiwa.

Kita orang Melayu Muslim kan. =)

Am i true doc?

7:54 PM  
Anonymous Anonymous said...

salam..

owhh..thanks for the explanation..
but how 2 izzah with islam?
nowadays,we have 2 many bad influence..therefore we need someone 2 guide us rite? but where can we find the one that will guide us?

12:22 AM  
Blogger Musafir bumi said...

Wsalam

Izzah bererti bangga atu mulia. Jadi bila kita membicarakan izzah dgn islam, bererti kita merasa bangga dgn diri ini sebagai seorang muslim atau merasakan diri ini mulia dengan Islam. Jika tiada Islam, maka hilanglah kemulian diri kita ini. Sesungguhnya Allah berfirman dlm Al-Quran: Ali Imran: 110

" Kamu adalah umat terbaik yg dilahirkan untuk manusia.."

Maka kita, dengan Islam, adalah umat diatas umat yg lain, yang menjadi saksi keatas umat yg lain diakhirat kelak. Jadi, jika kita hilang izzah dgn Islam itu sendiri, maka apakah bezanya kita dgn umat yg lain (non-muslim).

Soal bagaimana kita hendak izzah dgn Islam, hendaklah bermula dgn diri kita sendiri. Usaha kita kearah mengenal Islam, apa yg terkandung didalamnya, sirah kisah pembawa risalah Islam itu, seterusnya kearah mencari rakan yg sama2 izzah dgn Islam. memang tidak dinafikan bahawa suasana dunia sekarang ini menyebabkan kita tidak nampak bagaimana nak mencari izzah. Rasanya, kita perlu mendekatkan diri dgn ulamak (org yg mahir dgn Islam cthnya ustadz), membaca tulisan-tulisan ulamak. Sekiranya kita ini bukan jenis org yg membaca, maka dekatkan diri dgn majlis-majlis ilmu, tazkirah, ceramah kearah mendekatkan diri dgn Allah azzawajalla. Nescaya, insyaAllah akan diberikan petunjuk dariNya.

Allahua'alam

1:05 AM  
Anonymous Anonymous said...

salam...
thanks for the information...
kadang2 aty tidak memahami tuntutan tuanya..akal tidak seiring gn desakkn aty...bagaimana untuk tegas dgn diri sendiri...berbagai musibah yg melanda diri....yg melemahkan diri...apa yg perlu dilakukan?

12:12 AM  
Blogger Musafir bumi said...

Wsalam

Langkah yg pertama untuk diambil adalah dgn mengerti akan apa yg melanda dalam diri dan hati. memang mudah nak ckp, tetapi sgt susah untuk diimplementkan. Kerana itu, muhasabah adalah salah satu element yg penting dalam pembentukan jiwa, menganalisis akan setiap perkara yg berlaku especially dalam kehidupan sehari-hari kita dan mencari solusi kepada punca masalah yg telah dikenal pasti. Sukar untuk kita menangani sesuatu masalah sekiranya kita tidak mengetahui apakah punca kepada masalah tersebut. Sabda rasulullah, mafhumnya:

"...sesungguhnya didalam badan adanya seketul daging, sekiranya baik daging itu, maka baiklah seluruh badan, jika buruk daging itu, maka binasalah seluruh badan. Daging itu adalah hati."

Pembentukan jiwa memerlukan kita melatih hati. Ia adalah satu perkara yg cukup sukar. Kerana hati ini, adakalanya kuat dan adakalanya lemah, bergantung kepada byk faktor dalaman dan juga luaran. Dua faktor dalaman yg secara langsung menentukan kekuatan hati itu adalah iman dan nafsu. Bergantung kepada yang mana dominan, maka itulah yg akan mempengaruhi hati. Dan tidak dinafikan faktor nafsu itu dilihat sgt mudah kerana ia tidak melibatkan sebarang kekangan tetapi akan menyebabkan kpd byk kebinasaan berlaku. Maka, satu cara untuk memastikan itu tidak berlaku adalah dgn melatih hati mendengar iman dan mengekang nafsu mengikut peraturan iman. Faktor luaran salah satunya adalah musibah yg melanda diri. Ada dua cara untuk kita melihat musibah yg melanda keatas diri. Dari sudut positif atau negatif. Musibah yg melanda, dilihat dari sudut positif sebagai ujian daripada Allah azzawajalla. Kerana Allah mengatakan didalam Al-Qur'an bahawa untuk menentukan samada seorang itu beriman atau tidak, dia hendaklah diuji terlebih dahulu. Dan ujian yg melanda diri Allah janjikan adalah berkadaran dgn kemampuan diri, maknanya kita boleh tanggung musibah yg melanda walaupun nampak mcm x bleh. Sekiranya hidup kita sentiasa dalam keadaan yg tenang dan tenteram tanpa ada sebarang ujian pun, maka kita perlu merasa bimbang. Namun yg pastinya, Allah amat pemurah dan pengasih, setiap manusia ada ujiannya, yang pasti, ketahuilah bahawa kita tidak bersendirian dalam mengharungi ujian dan sesungguhnya, sekiranya kita dapat menangani ujian yg melanda, maka ia akan membentuk kepada suatu kekuatan yang baru physically and emotionally.

Allahu'alam

P/s: Lebih kepada nasihat untuk diri sendiri, moga bermanfaat insyaAllah.

10:03 AM  
Anonymous Anonymous said...

salam....
sedihnya mendegar tutur kata anta...
ana rase ana dh semakin jauh dr ALLAH....
hati ana tidak sekuat mana..susahnya untuk megikat hati kpd iman..
mngkin ana kena mantapkan iman ana..
terima kasih sekali lg..
ana rase ana..tidak layak untk berkwn gn antum semua..tp izinkan la ana membaca blog anta..
kerana bnyk isi dan pedoman yg mampu ana jadikan panduan..
jazakaALLAH...

8:11 PM  

Post a Comment

<< Home