pengemis kasih ilahi

Bacalah dengan (menyebut) nama Tuhanmu Yang menciptakan. Dia telah menciptakan manusia dari segumpal darah. Bacalah, dan Tuhanmulah Yang Maha Pemurah. Yang mengajar (manusia) dengan perantaran kalam. Dia mengajar kepada manusia apa yang tidak diketahuinya. (Al-'Alaq: 1-5)

Thursday, December 10, 2009


Sakit
Bismillahir-Rahman-nir-Rahim
Dengan nama Allah, tuhan penguasa segala apa yang ada di langit dan di bumi, tuhan penguasa halilintar, tuhan penguasa bencana, tuhan penguasa keatas segala kesakitan.
Disini, aku ingin mengambil sedikit kesempatan untuk berdiskusi sedikit mengenai istilah sakit yang membawa kepada apa yang kita rasa sebagai kesakitan.
Sakit, menurut pengertian istilah, menurut kamus perubatan bermaksud
“An unpleasant sensation that can range from mild, localized discomfort to agony.” Translate “Suatu perasaan yang tidak menyelesakan (perit, pedih dan sebagainya) samada sedikit dan tertumpu pada satu bahagian atau teruk sehinggakan seseorang itu meronta-ronta” (tafsiran aku based on bahasa Inggeris – pasal tak jumpa maksud dalam bahasa Melayu).
Dari segi bidang perubatan, sakit itu merupakan satu simptom kepada sesuatu penyakit yang dihadapi dan sakit itu bukanlah satu penyakit. Ia merupakan manifestasi daripada penyakit sebenar yang dialami. Skala definisi kekuatan sakit itu bergantung kepada individu samada sakit itu sedikit ataupun teruk. Sakit juga boleh diklasifikasikan sebagai sakit fizikal ataupun sakit psychology (bererti sakit yang tidak boleh dikenalpasti puncanya).
Sakit ini merupakan satu ujian dari Allah swt keatas hamba-hambanya. Tanpa ujian, masakan diketahui samada seseorang itu benar-benar beriman kepada Allah swt. Berbagai respon yang manusia berikan apabila mereka ditimpa kesakitan. Ada yang merungut, ada yang memaki kesakitan yang dialami dan ada yang bersyukur dengan kesakitan yang dialami.
Sakit ini sememangnya sudah lazim terhadap manusia dan ia merupakan peristiwa yang selalu menyertai hidup manusia semenjak nabi Adam a.s. Sakit ini juga dirasai oleh golongan para Anbiya’ sepertimana yang telah diceritakan di dalam Al-Qur’an tentang kisah nabi Ayub, bagaimana beliau ditimpakan penyakit oleh Allah dan disembuhkan penyakit itu juga oleh Allah swt.
Dan (ingatlah kisah) Ayub, ketika ia menyeru Tuhannya: "(Ya Tuhanku), sesungguhnya aku telah ditimpa penyakit dan Engkau adalah Tuhan Yang Maha Penyayang di antara semua penyayang."  Maka Kamipun memperkenankan seruannya itu, lalu Kami lenyapkan penyakit yang ada padanya dan Kami kembalikan keluarganya kepadanya, dan Kami lipat gandakan bilangan mereka, sebagai suatu rahmat dari sisi Kami dan untuk menjadi peringatan bagi semua yang menyembah Allah.
(Al-Anbiyaa’: 83-84)
Sakit juga merupakan suatu rahmat daripada Allah swt kepada hamba-hambanya jika mereka mengetahui kerana sakit itu merupakan ganjaran Allah untuk menghapuskan dosa-dosa yang telah dilakukan setimpal dengan kesakitan yang dialami.
“Tidak ada yang menimpa seorang muslim kepenatan, sakit yang berkesinambungan (kronik), kebimbangan, kesedihan,penderitaan, kesusahan, sampai pun duri yang ia tertusuk kerananya, kecuali dengan itu Allah menghapus dosanya.”
(Hadis riwayat Bukhari)
“Tidaklah seorang muslim tertimpa derita dari penyakit atau perkara lain kecuali Allah hapuskan dengannya (dari sakit tersebut) kejelekan-kejelekannya (dosa-dosanya) sebagaimana pohon menggugurkan daunnya.”
(Hadis riwayat Muslim)

Jadi, buat sahabatku yang dilanda kesakitan, bergembiralah kerana itu petanda bahawa Allah masih lagi menyayangi kalian.

Wallahu’alam.

0 comments:

Post a Comment

<< Home