pengemis kasih ilahi

Bacalah dengan (menyebut) nama Tuhanmu Yang menciptakan. Dia telah menciptakan manusia dari segumpal darah. Bacalah, dan Tuhanmulah Yang Maha Pemurah. Yang mengajar (manusia) dengan perantaran kalam. Dia mengajar kepada manusia apa yang tidak diketahuinya. (Al-'Alaq: 1-5)

Thursday, April 03, 2008


Timor 2


Jam ditangan sudah menunjukkan angka 8. Sudah tiba masanya untuk dia melangkah ke dalam wad Timor 2: Pembedahan wanita. Hari ini sekali lagi dia mengharapkan agar dapat melihat kes-kes baru yang ‘interesting’. Dari jauh sudah kelihatan seorang MO (medical officer) sdang sibuk dengan service roundnya. Dia mendekati M.O itu, lalu memperkenalkan diri.

“Excuse me sir. I’m Musafir bumi, 3rd year medical student from Monash University. Would it possible for me to join your ward round?”

Pertanyaannya dijawab dengn penuh bersemangat oleh MO itu. Barangkali teringat zaman mudanya dahulu.

“Absolutely”.

Bagaikan magnet yang melekat, dia pun mengekori MO tersebut sambil mendengar penjelasan demi penjelasan serta soalan yang ditimbulkan dan ditanya oleh M.O . Dari satu pesakit ke satu pesakit. Akhirnya dia sampai ke seorang pesakit dalam lingkungan empat puluhan. Seorang perempuan Cina. M.O tersebut terus memeriksa dan meminta segala detail mengenai pesakit itu daripada haouseman yang bertugas. Agak kelam-kabut haouseman itu ingin memenuhi segala permintaan dan soalan-soalan yang dikemukakan. MO itu menjelaskan bahawa perempuan Cina itu menghidap Colorectal cancer (Kanser Usus besar). Jelas kelihatan riak wajah perempuan Cina itu menunjukkan rasa cemasnya. Banyak soalan yang diajukannya kepada MO lebih-lebih lagi mengapa dia harus menunggu lebih kurang dua minggu untuk menjalani pembedahan. Agak bercelaru juga MO itu dibuatnya. Puas Mo itu menjelaskan bahawa ada ramai lagi pesakit kanser yang perlu menjalani pembedahan sebelumnya, yang mana lebih awal ke hospital berbanding perempuan Cina itu tadi. Namun, samada tidak mengerti atau pura-pura tidak mengerti, perempuan Cina itu kembali menegaskan bahawa keadaannya itu sudah lama dan benar-benar merasakan dia harus diberi lebih keutamaan.

Dia yang dari tadi memerhati dari tepi merasa kasihan terhadap perempuan Cina itu. Perempuan Cina itu menjelaskan tentang keperitan hidupnya yang tidak mampu untuk mendapatkan rawatan di hospital private. Jauh disudut hati dia, dia merasakan bagaimana manusia sentiasa ingin mengelak dari kematian. Begitu bersungguh-sungguh manusia cuba mengelak seboleh-bolehnya dari kematian. Dia dapat melihat bagaimana risau dan cemasnya perempuan Cina itu tadi tentang kematian yang terbayang-bayang dihadapan wajahnya. Jika hendak diikutkan, prognosis (Jangkaan skala hidup) perempuan Cina itu boleh dikatakan baik lagi kerana kansernya tidak metastases lagi (yakni tidak merebak ke anggota badan yang lain).

Dia yang masih lagi berdiri di tepi termenung, memikirkan tentang kematian diri yang tidak diketahui. Entah bilakah masanya? Kumohon Allah memberkahi waktu yang masih ada.

Wallahu’alam.

1 comments:

Blogger NHAP said...

salam, bru terjumpa ur fs td but fail to add..

im not sure whtr u still rememba me or not.. ieja-exMRSMKKB

if u recognz, pz add me then...
i'll take ur link,k...

btw, ur article mde me rmemba my memories in surgical posting last year...

syukran jazilan
ws

6:53 AM  

Post a Comment

<< Home