pengemis kasih ilahi

Bacalah dengan (menyebut) nama Tuhanmu Yang menciptakan. Dia telah menciptakan manusia dari segumpal darah. Bacalah, dan Tuhanmulah Yang Maha Pemurah. Yang mengajar (manusia) dengan perantaran kalam. Dia mengajar kepada manusia apa yang tidak diketahuinya. (Al-'Alaq: 1-5)

Thursday, October 05, 2006

Kuburkah jendela hati?

Aku lihat suasana dimana aku berada,
Dan aku tertanya,
Kuburkah jendela hati mereka?

Ditanya mengapa hidup begini,
Dijawab beginilah cara hidup nenek moyangku,
Sungguh mereka manusia jahil,
Tidak mengkaji melainkan menurut.

Anehnya,
Keadaan ini seakan-akan serupa,
Serupa dengan keadaan di Mekah pada zaman jahiliyyah,
Pada awalnya mereka menurut ajaran rasul,
Namun akhirnya terpesong,
Dan berlarutan dari satu generasi ke genearsi yang lain,
Hinggalah turunnya wahyu kepada Muhammad s.a.w,
Kembali memberi sinar cahaya kepada kehidupan.

Namun,
Cahaya itu semakin malap,
Hinggakan manusia kembali terpesong,
Mencontohi jejak langkah umat terdahulu,
Yang juga terpesong setelah diberi petunjuk.

Usah diberikan alasan,
Bahawa aku hanya mengikut jejak langkah nenek moyangku,
Bahawa aku hanya meneruskan tradisi yang diwarisi,
Bahawa aku hanya ingin memastikan adat ini diwarisi,

Tidak,
Itu hanyalah alasan,
Bagi mereka yang hatinya penuh dengan nafsu,
Menolak petunjuk demi kepentingan diri,
Menolak petunjuk demi kepuasan diri,
Yang menolak petunjuk demi hawa nafsu diri.


Diberi peringatan,
Mereka menolak,
Diberi nasihat,
Mereka mencaci,
Apakah benar mereka tidak mengerti,
Akan peringatan yang mereka sendiri mengetahuinya?

Aku melihat suasana dimana ku berada,
Aku tertanya,
Kuburkah jendela hati mereka?

**********

Allah menyeru (manusia) ke Darussalam (surga), dan menunjuki orang yang dikehendaki-Nya kepada jalan yang lurus (Islam)
(Yunus: 25)

Jika mereka tetap berpaling, maka sesungguhnya kewajiban yang dibebankan atasmu (Muhammad) hanyalah menyampaikan (amanat Allah) dengan terang
(An-Nahl: 82)

Sesungguhnya orang-orang yang tidak beriman kepada ayat-ayat Allah (Al Quran), Allah tidak akan memberi petunjuk kepada mereka dan bagi mereka azab yang pedih.
(An-Nahl: 104)

tetapi (aku menyembah) Tuhan Yang menjadikanku; karena sesungguhnya Dia akan memberi hidayah kepadaku."
(Az-Zukhruf: 27)

0 comments:

Post a Comment

<< Home