pengemis kasih ilahi

Bacalah dengan (menyebut) nama Tuhanmu Yang menciptakan. Dia telah menciptakan manusia dari segumpal darah. Bacalah, dan Tuhanmulah Yang Maha Pemurah. Yang mengajar (manusia) dengan perantaran kalam. Dia mengajar kepada manusia apa yang tidak diketahuinya. (Al-'Alaq: 1-5)

Friday, September 29, 2006

Dingin Subuh...

Keheningan subuh yang dingin…
Betapa indahnya suasana ciptaan tuhan…Namun tiada siapa yang mengerti…
Ramai yang terlepas nikmat menikmati indahnya alam ketika suasana subuh yang nyaman…alangkah ruginya mereka.

Kebanyakan daripada mereka tidak menyedari bahawa bangun subuh itu merupakan suatu nikmat yang tidak terkiranya…yang Allah berikan kepada mereka yang dipilihNya.
Mengapa?...Mengapa kita tidak mahu menjadi salah seorang daripada mereka yang dipilih oleh Allah…untuk megerjakan solat subuh berjemaah…Alangkah daifnya!

Nikmat yang diberikan, kebanyakannya tidak diterima…dan terus hanyut diatas katil yang empuk…sedangkan Nabi Muhammad s.a.w., hanya beralaskan pelepah tamar!
Mengapa?...Kerana mengertinya Nabi s.a.w akan nikmat di syurga mengatasi segala-galanya yang ada di atas muka bumi ini. Namun mengapa, kita yang hidup dizaman sekarang, tidak mampu mengerti, memahami, menghayati, merasai akan lebihnya nikmat di akhirat kelak berbanding dengan bumi…berbanding dengan nikmat tidur kita di atas katil…bukankah tidur kita itu umpama kita mati?...mahukah kita mati semula setelah dihidupkan oleh Allah di subuh hari untuk kita beribadah kepadaNya.

Dengarlah wahai penulis…lihatlah wahai penulis…fahamilah wahai penulis…

Syurga itu menanti mereka yang bangun mengerjakan solat ketika yang lain sedang lena…Penat-lelah ini tidak akan dapat dibandingkan kelak ketika ganjaran syurga diberikan.

Sedarlah….

*******

dan demi subuh apabila fajarnya mulai menyingsing
(At-Takwiir:18)

Dirikanlah shalat dari sesudah matahari tergelincir sampai gelap malam dan (dirikanlah pula shalat) subuhSesungguhnya shalat subuh itu disaksikan (oleh malaikat).
(Al-Israa':78)

Maka bertasbihlah kepada Allah di waktu kamu berada di petang hari dan waktu kamu berada di waktu subuh
(Ar-Ruum:17)

0 comments:

Post a Comment

<< Home